понеділок, 24 листопада 2014 р.

Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком


Тема. Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Мета: дати учням поняття про складні речення   з різними видами зв’язку: сполучниковим ( сурядним та підрядним ) і безсполучниковим ; навчати дев’ятикласників визначати основні ознаки й структуру складних синтаксичних конструкцій ; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку ; формувати творчі вміння дітей ; прищеплювати поважне ставлення до матері.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Цілі уроку:
- учні знатимуть: які речення називаються складними  з різними видами зв’язку ;
- учні вмітимуть : знаходити в тексті  складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, складати такі речення, знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Обладнання: підручники, таблиці.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
— Давайте налаштуємося на роботу, покладіть руки на парту, заплющте очі і промовляйте:
Я особистість творча.
Я впевнений у своїх силах.
Я активно працюватиму на уроці.
У мене гарний настрій,
Я бажаю своїм однокласникам успіху
І гарних оцінок.
 II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
Спробуйте прочитати епіграф до нашого уроку . (Хто хоче збирати, мусить добре засівати.)
Як ви розумієте це прислів'я? Отож давайте і ми будемо працювати, щоб наші знання дали нам гарний врожай. А це означає, що нам час почати ознайомлюватися з новим видом складного речення з різними видами зв'язку.
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Це речення із сполучниковим і безсполуч­никовим зв'язком. Запишемо тему уроку.
Як ви вважаєте, чого ми повинні навчитися на уроці?
Так, правильно, але ми ще будемо будувати складні речення із простих.
. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Експрес-опитування
Учні повинні закінчити розпочате речення
- Синтаксис-це…
- Складними називаються речення…
- Складні речення відрізняються від простих…
- Я знаю такі види складних речень…
- Я знаю такі типи складних речень…
— Пропоную вам розглянути, скільки існує видів речень із сполучниковим і безсполучнико­вим зв'язком. 
1) Складне речення із сурядним і безсполучнико­вим зв'язком.
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі вгаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
(«Причинна», Т. Г. Шевченко)
2) Складне речення із підрядним і безсполучни­ковим зв'язком
Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
Як знало серденько.
(«Катерина», Т. Г. Шевченко)
3) Складне речення із сурядним, підрядним і без­сполучниковим зв'язком
Кличе мати вечеряти,
А донька не чує;
Де жартує з москаликом;
Там і заночує.
(«Катерина», Т. Г. Шевченко)
2.Творче спостереження з елементами аналізу
-          Прочитати текст. Визначити темуі основну думку.  Дібрати заголовок.Визначити складні  речення й види зв'язкув них.
  Відчуття батьківського даху, його тепла — це природна потреба людини. Той, хто забуває батьківський поріг, залишається людиною без минулого, без родоводу .
      Відчуття рідної домівки з'являється в дитинстві і міцнішає рік від року. Звичайно, в першу чергу воно пов'язане з мамою. Маленькими і беззахисними приходимо ми в цей світ і відразу занурюємося в тепло материнської любові і турботи, чуємо її лагідний голос, що співає над нашим ліжечком. З усього цього складається дитяча пам'ять, відчуття рідного оберега дитинства. Ти віриш, що мамин поцілунок залікує розбите коліно, ти знаєш, до кого бігти за захистом. У материнському погляді ти ніколи не побачиш фальші і хитрощів, він завжди випромінює щедрість, доброту, щирість. Очі матері начебто бачать тебе наскрізь, заглядають у душу, і тоді ти відчуваєш особливу близькість з нею. Кожна клітинка твого тіла відчуває: це моя мама! І нічого дорожчого від цього відчуття немає на світі!

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
Учитель.
У складних реченнях, що мають по декілька простих, можуть бути різні види зв'язку -
  сполучниковий і безсполучниковий, сурядний та підрядний.
Розглянемо таблицю.
Різновид
Речення
Графічна схема
Складне речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв'язками (сурядне - підрядне)
Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане,
  то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки,
  що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко)

[ ], то [ ], ( що ).  
Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язками
Але малюнком тоскним і недбалим Не хоче годувати листопад,
  І мріють зорі:
  ми серця запалим;
  Радіє місяць:
  повернувсь назад. (П. Филипович)

[ ], і [ ]: [ ]; [ ]: [ ].
Складне речення із безсполучниковим зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента, що є складнопідрядним реченням
Хто боязкий,
  той не рушить,
  хто відважний,
  той віз підважить. (Нар. тв.)

(хто),[той], (хто), [той].
Складне речення із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язками
Стояла тиха і по - своєму хвилююча година:
  згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк,
  а внизу з - під кожного куща виповзав туман,
  тому здавалось,
  що над землею коливалися два неба. (М. Стельмах)

[ ]: [ ], а [ ], і [ ], (що).

Отже, складними синтаксичними конструкціями називаються багатокомпонентні (більше 2- х частин) речення з різними типами зв'язку між його частинами - сполучниковим та безсполучниковим. Серед складних синтаксичних конструкцій виділяють такі багатокомпонентні речення: складні речення із сурядним та підрядним зв'язком; складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком; складні речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком; складні речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком.
Складні речення, в яких поєднуються різні види сполучникового (сурядного та підрядного) та безсполучникового зв'язку, називають ще й реченнями мішаного типу. Вони можуть бути різних комбінацій (поєднань) і поєднувати різну кількість компонентів.
 
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми
1. Лінгвістичне дослідження
Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.
 У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття  одна з них  - любов до  матері  про яку пишуть поети і письменники  яку зображують живописці  яку  оспівують музиканти.
1) У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття,   2) одна з них - любов до матері, 3) про яку пишуть поети і письменники,   4) яку зображують живописці ,  5) яку  оспівують музиканти.
(Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 5- х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок; між 2 – 3,4,5 реченнями сполучниковий [підрядний] зв'язок )  .
УЧИТЕЛЬ.
Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:
 [  ],  [  ],  (про яку   ), (яку  ), (яку   ).
Отже, в цьому складному реченні є зв'язок безсполучниковий однорідний (або однотипний) і  підрядний  .
 Для кожної дитини її мама — найкраща у світі   вона єдина  хто пробачить усе  хто пригорне до себе та захистить у будь-якій ситуації.
1) Для кожної дитини її мама — найкраща у світі   2) вона єдина,   3) хто пробачить усе,   4)  хто пригорне до себе та захистить у будь-якій ситуації.
 (Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 4 - х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок ; між 2-3,4 реченнями сполучниковий (підрядний) зв'язок ) .
УЧИТЕЛЬ.
Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:
 [  ]: [   ],(хто),(хто).
Отже, в цьому складному реченні є зв'язок  підрядний  з безсполучниковим неоднорідним (або неоднотипним).  
 2. Синтаксичний аналіз речення
Записати речення , зробити синтаксичний розбір
Пам’ятай : мати – це свята людина, яка дала всім життя.
3. Граматичний практикум
Відредагувати словосполучення.
Проявити турботу, вділити увагу, мені повезло, являється моїм другом, ложити дітей спати, погляди співпадають.
(Виявити турботу, приділити увагу, мені пощастило, є моїм другом, класти дітей спати, погляди збігаються).
4. Творча робота
За поданими схемами й початками скласти речення
1. Кожному з нас дорогу в цей світ дала мама  
  [  ], і [   ],( що… ) .
2. Мама щодня проводжає нас до школи  
      [  ] , [   ] , і [   ].
  V.Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.
ПОДУМАЙТЕ Й ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ
1. Які бувають типи багатокомпонентних складних речень?
(Складне речення із сурядним та підрядним зв'язком; складне речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком; складне речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком; складне речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком).
2. Які види зв'язку бувають у цих реченнях? (Сполучниковий [сурядний і підрядний] та безсполучниковий)
3. Які розділові знаки вживаються у реченнях з різним видами зв'язку?
(У багатокомпонентних реченнях уживаються такі ж розділові знаки, як і в сполучникових та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях ставиться кома).
  Vі. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми розглядали тему: Складні речення із різними видами зв'язку.
Ми познайомилися із складними реченнями, які мають різні види зв'язку: сполучниковий (сурядний та підрядний) і безсполучниковий; із особливостями пунктуації в складних реченнях.
2. Рефлексія
Я знаю…
Я вмію…
Я можу…
VІІ.Оцінювання учнів
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Опрацювати теоретичний матеріал теми   
 2. Складіть речення про матір за такими схемами:
[ ], а [ ], ( що…. ).   
[ ], [ ], і [ ].

[ ]: [ ], і [ ], [ ], а [ ], ( як …. ).

( Якби …. ), ( якби …. ), [ ], [ ].
 ІХ. Слово вчителя
  Мама, матінка, матуся… Для кожного з нас вона – найрідніша . І сьогоднішній урок хотілося б  закінчити віршем Світлани Сухоставської.
МОЇЙ МАМІ
 Яке коротке слово мама!
 Чотири букви, та й усе.
 Але мені воно найдовше.
 І найдорожче понад все.
 Уже волосся сиве видно.
 І зморшки на твоїм чолі.
 Я в них вдивляюсь непомітно.
 І серце стогне: "Ні..." та "Ні..."
 Роки, ви трішки почекайте,
 Я зупинити хочу вас,
 Щоб знову маму молодою
 Побачити хоча б ще раз.
 Ти так мені потрібна, мамо,
 Як цвіт калини навесні,
 Моя рідненька, наймиліша,
 Моя найкраща на землі!




Немає коментарів:

Дописати коментар